maandag 11 april 2011

Writer’s block bij voorbaat

Bestaat er ook zoiets als een ‘writer’s block bij voorbaat’? Nog voor het opstarten van een eigen blog al compleet vastlopen in de mogelijkheden waar over geschreven kan gaan worden? Wordt het schrijven over Franse taarten, over internetontwikkelingen of toch maar over de dagelijkse beslommeringen met als terugkerend ritueel de vreemde capriolen van de half demente kat en twee dochters van drie en vier met showbizz aspiraties?
Overal om mij heen starten mensen blogs en schrijven zich een slag in de rondte. Dat wil ik ook al een tijd, maar ik blijf hangen in een opstartfase van besluiteloosheid over aan te snijden onderwerpen. Niet dat ik er geen kan bedenken. Er zijn opties te over. Het heeft meer te maken met het doel wat het geheel moet gaan dienen. Waarom kiest de een voor een dagboek en heeft de ander de behoefte zijn mening van de daken te schreeuwen? Ga ik schrijven voor mijzelf? Of wil ik informeren over de boeiende zaken van het bestaan (de do’s en don’ts van het opknappen van een huis samen met de flirtende Franse aannemer of de honderd excuses voor het bakken van taart)? Voor mijzelf hoef ik die excuses niet op te sommen, want het maken van een nieuwe taart is, hoeveel calorieën er ook aan de heupen blijven plakken, altijd de moeite van het proberen waard. Maar ik deel mijn suikerverslaving graag met de wereld. Elke week een goed excuus, plus een recept. Make cake not war.

Vandaag ben ik jarig. Een jaar en een key-lime-pie plus een stuk chocolade Paastaart rijker. Misschien is dit een goed moment om een knoop door te hakken en de bij-voorbaat-writer’s-block te beëindigen.
Een jaar lang gaan schrijven over de lekkerste taarten.
Ben ik volgend jaar, naast een jaartje extra, tweeënvijftig recepten rijker. Ook op de heupen.

Excuus van de week: zelf jarig zijn
Recept: Engelse key-lime-pie


Ingrediënten:
Voor de vulling
3 grote biologische eieren, gescheiden
geraspte schil van twee limoenen
sap van vier limoenen (125 ml)
210 ml gecondenseerde melk
80 gram suiker
theelepel vanille extract
snufje zout


Voor de bodem
175 gram Oreo koekjes
80 gram roomboter, gesmolten


1. Verwarm de oven voor op 180ºC (hetelucht 160º)
2. Verkruimel de koekjes fijn in de keukenmachine. Smelt de boter in een pannetje en voeg de gesmolten boter toe aan de verkruimelde koekjes. Stort het mengsel in een beboterde springvorm (23cm) en druk goed aan.
3. Klop voor de vulling de eierdooiers los in een kom tot ze lichter zijn van kleur.
4. Voeg in een andere kom de limoensap, geraspte schil van de limoen en de gecondenseerde melk samen tot een romig mengsel. Voeg de eierdooiers toe en schenk het mengsel in de springvorm.
5. Neem een schone kom en mix de eiwitten tot deze in zachte pieken blijven staan. Voeg voorzichtig de suiker toe. Doe dit in etappes en wacht telkens even tot de suiker is opgenomen door de eiwitten. Voeg het vanille extract en het zout toe en mix totdat de eiwitten stijf zijn en de pieken overeind blijven staan (of houdt de kom als extra ingebouwd spanningselement ondersteboven boven je hoofd. Het mengsel valt als het goed is niet naar beneden...). Spatel het meringue mengsel over de taart en vorm pieken met behulp van een vork.
6. Bak de taart 15-20 minuten in de oven, of totdat de meringue goudbruin is. Laat afkoelen en plaats in de koelkast om de taart goed koud te laten worden voor het serveren.

Key-lime-pie