maandag 4 juli 2011

Passie

Afgelopen weekend draaide het voor de een om het feestje voor je achtste verjaardag, voor de ander om vakantie-vertrekstress en voor een grote groep mensen om Het Huwelijk. Ik heb het over het koninklijke huwelijk van prins Albert van Monaco. Hoewel ik normaal niet echt wakker lig van de praktijken van welk koningshuis dan ook, wekte deze bruiloft toch een beetje mijn interesse. Ten eerste voldoet Albert niet echt aan mijn ‘wauw-wat-een-knappe-prins-factor’. Ondanks dat prijkt hij toch vaak op de covers van menig roddelblad met een hele schare mooie dames aan zijn zij. Het hoe & waarom is mij de afgelopen jaren geheel ontgaan maar die mooie dames hadden iets te maken met een zielige jeugd in combinatie met de bewijsdrang van een man die kalend is. Feit is dat hij na de zoektocht naar de ideale kandidaat uiteindelijk voor een Zuid-Afrikaans burgermeisje heeft gekozen, wat hem meteen een stuk hoger doet uitkomen op de ‘wat-een-romantische-prins’-ladder. Waar ik in mijn jeugd geregeld uit de droom werd geholpen door de mededeling dat prinsen alleen met prinsessen mogen trouwen, kunnen mijn dochters’ toekomstige zoektochten naar ‘de prins op het witte paard’ wellicht een heuse prins opleveren!

Wat mij het meeste interesseert aan zo’n koninklijk huwelijk is de vraag of er ook een vrijgezellenfeest aan vooraf is gegaan. En zijn daar dan regeltjes voor? Komt het neer op ‘ogen dicht’ zodra er een striptease is georganiseerd, geen bananen eten die afkomstig zijn van de bananenbar en bij de workshop bonbons maken geen schunnig-uitziende chocolade freubelen? En zijn de antwoorden van de, door je beste vrienden en vriendinnen opgestelde gênante-vragenlijst wellicht meteen materiaal voor WikiLeaks? Hoe romantisch het trouwen met zo’n beste prins ook mag lijken, als het vrijgezellenfeest neerkomt op met de pink in de lucht kopjes thee drinken met de schoonfamilie en je de rest van je leven keurig gedragen, dan denk ik dat ik mijn dochters toch zal adviseren door te zoeken naar een meer geschikte kandidaat als ze later met een echte prins aankomen.

De taart van deze week is afkomstig van zuslief, die voor het vrijgezellenfeest van een vriendin deze taart vol passie bakte (en terloops ook nog een gênante vragenlijst uitschreef en lolly’s in de vorm van het mannelijk geslacht uitdeelde).

Excuus van de week: taart voor een vrijgezellenfeest
Recept: Passievruchtentaart in hartvorm



Ingrediënten voor de bodem:
120 g ongezouten zachte boter
60 g poedersuiker, gezeefd
halve theelepel vanille-essence
190 g bloem, gezeefd
1 theelepel geraspte citroenschil
poedersuiker om te bestuiven

Voor de vulling:
100 g bloem
halve theelepel bakpoeder
70 g gedroogde kokos
3 eieren
250 g fijne kristalsuiker
170 g passievruchtenpulp
2 eetlepels citroensap
1 theelepelcitroenrasp

Verder:
Een taartvorm in de vorm van een hart

De taart:
1. Verwarm de oven voor op 180º (160º hetelucht). Beboter de bakvorm, bestrooi met bloem.
2. Klop met de mixer de boter en poedersuiker tot een romig mengsel.
4. Voeg de vanille toe en schep met een metalen lepel de bloem en de citroenschil door het mengsel.
5. Druk het deeg in de vorm en bak de bodem in de oven in 15-20 minuten goudgeel.
6. Meng voor de vulling de overige bloem (100 g) en het bakpoeder. Zeef het mengsel en voeg de kokos toe.
7. Klop de eieren en suiker door elkaar en voeg de passievruchtenpulp, de citroenschil en het citroensap toe.
8. Voeg het gezeefde mengsel van bloem, bakpoeder en kokos toe. Meng alles goed door elkaar.
9. Giet dit mengsel over de gebakken bodem en bak alles nog 20 minuten tot het stevig aanvoelt. Laat de cake in de vorm afkoelen en bestuif de taart voor het opdienen met poedersuiker.


Bolletjes vol passie!

Liefde in de oven.



Tatta: taart.