dinsdag 25 oktober 2011

Crock Pot slow-cooker uitdaging

Niet iedereen wordt blij van het bezoeken van de supermarkt. Maar mijn quilty pleasure, of beter gezegd mijn ‘plaisir coupable’ zodra ik in Frankrijk ben, is toch wel het bezoeken van de supermarché. Op de een of ander manier heeft zo’n immens grote supermarkt vol niet-alledaagse producten en schreeuwende aanbiedingen (gratuit!, soldes!)  een vreemde aantrekkingskracht op mij. De taartjes-hoek en de zelf-fröbel-patisserie-hoek natuurlijk het meest, maar ik kan ook met gemak een kwartier staan te treuzelen bij de rijen met deserts of mij vergapen aan de enorme hoeveelheden uitgestalde Franse kaasjes. Ik vraag me in zo’n ijskoud gangpad af hoeveel varianten kaas van geitenmelk een mens kan eten voordat het gaat tegenstaan en hoeveel variaties er überhaupt mogelijk zijn. En hoe ontstaat zo’n nieuwe variant? Laat een boer zo’n kaasje per ongeluk drie weken langer liggen op een vergeten plank en daarna nog even vallen in de as waardoor er weer een nieuwe sensationele soort chevre in het schap van de supermarkt belandt?



Gangpad...

Na gangpad...
Na gangpad! Leve de supermarché!


Hoewel het schap met taart in de supermarkt imposant was, haalde ik de echte taartjes deze week toch liever bij een authentieke Franse patisserie. Een rinkelend belletje bij het binnengaan van de winkel. De geur van chocolade en suiker. Het zachte licht en de etalages vol prachtige taartjes. De seizoensgebonden taartjes met herfstige versieringen, de Franse klassiekers zoals eclairs maar dan met een vulling van pruimen en kundige kopjes van amandelpraliné gevuld met cake en room. Deze winkel was een oase van rust vergeleken met de supermarkt. Misschien kwam dit gewoon doordat de Madame van de winkel nog vanachter de klapdeur vandaan moest komen, of omdat we om vijf voor half drie binnenstapten terwijl ik later zag dat de zaak tussen twaalf en half drie gesloten was. De Fransen zijn nooit stipt, behalve als het om hun pauze gaat. In die tijd wordt er gegeten (en vast ook nog wel een dutje gedaan). Nu haal ik het niet in mijn hoofd om in Frankrijk iets te doen tussen twaalf en twee, behalve het verorberen van een menu du Jour in een volle bistro. Op deze aangepaste verlengde pauze tot half drie was ik niet ingesteld en het kan de boze blik van de winkelmevrouw verklaren, maar de taartjes waren het incasseren van deze boze houding zeker waard.

Authentieke Franse patisserie.
Macarons van Poullin.

De taartjes in de etalage.

Deze namen we mee!

En deze kon ik niet laten liggen.

Patissier Poullin.


Deze keer hadden we in het huis van mijn ouders een surrograat-oven tot onze beschikking: een Crock Pot slow-cooker. Na het uitbuiken van een middaglunch het ideale project om mee aan de slag te gaan. Er scheen een taart in gebakken te kunnen worden, dus dat moest worden uitgeprobeerd! En aangezien alles in de slow-cooker heel, heel lang duurt hadden we tegen de tijd dat onze perzikencake klaar was weer volop zin in een stukje.

Excuus van de week: een slow-cooker als uitdaging
Recept: Gekaramelliseerde perzikencake met slagroom


Ingrediënten:
bereidingstijd      10 minuten
aantal personen         4 tot 6
bereidingstijd  2 tot 3 uur op LAAG

60 g poedersuiker, voor de karamel
1 blik (410 g) halve perziken uit blik, uitgelekt (bewaar 50 ml siroop uit het blik)
200 g zelfrijzend bakmeel
2 snufjes zout
70 g poedersuiker
1,5 dl melk
2 middelgrote eieren
40 g ongezouten gesmolten boter
slagroom om op te dienen

1. Meng het zout, het bakmeel en 70 g suiker in een grote kom. Voeg de melk, de eieren en 50 ml perziksiroop toe en klop dit lichtjes op, maar niet te stijf.
2. Doe 60 g suiker in een sauspan en verwarm dit op lage temperatuur tot de suiker smelt en begint te karamelliseren.
3. Smeer intussen de binnenkant van de pot met een kwastje in met gesmolten boter. Zet de aardewerk pot op de warmtebron.
4. Doe de halve perziken met de ronde kant naar beneden in de pot. Giet eerst de karamel erover en dan het beslagmengsel. Doe de deksel op de pot en laat 2 tot 3 uur staan op stand LAAG, of 1 tot 2 uur op HOOG.
5. Als hij klaar is maak je de buitenkant van de cake voorzichtig los van de Crock Pot. Warm opdienen met een dot slagroom.


De perziken in de slow-cooker.
De slow-cooker in de oude haard.
Perzikencake uit de Crock Pot. Missie geslaagd!