maandag 9 januari 2012

Gezond begin!



Om niet iedereen op te zadelen met een lading extra januari-calorieën en om een beetje gezond bezig te zijn in het nieuwe jaar, zette ik mijn zinnen deze week op home-made Muesli Bars.
Eigenlijk werd ik op het idee gebracht tijdens de oudejaarsaflevering van Saturday Kitchen van de BBC. Als vast item heeft dat programma culinaire filmpjes van Bill Granger. Toen ik deze Australische chef-kok voor het eerst zag wist ik niet zeker of ik te maken had met een echte kok. Met zijn enorme witte-grote-tanden-Prodent-smile heeft hij meer weg van een tandarts dan chef-kok. Zijn insteek is heel positief. Misschien krijg je dat vanzelf als je in je fancy-keuken-in-super-villa-aan-mooi-strand staat te koken.
Met zeven restaurants, talloze kookboeken, televisieseries in 30 landen en diverse kookrubrieken in o.a. de Nederlandse Delicious., heeft deze Self-Made man een indrukwekkende hoeveelheid activiteiten op zijn naam staan. Zijn stijl is fris, simpel en gezond. Zijn relaxte aanpak in de keuken wekt de suggestie dat zijn  gerechten simpel te bereiden zijn. Ik bekeek een aflevering waarin hij home-made granola bars maakt.

Ik stop de lunchbox van mijn schoolgaande dametje graag vol lekkere, maar gezonde dingen. Als het aan haar ligt krijgt ze elke week een stuk taart mee, of anders iets met chocola (tja, van wie zou ze dat toch hebben...). Met fruit, gedroogde abrikozen, soepstengels en bleekselderij kan je haar tot mijn verbazing ook helemaal blij maken. Toen ik zag hoe seemingly easy Bill een home-made Mueslireep in elkaar draaide voor in de lunchbox van zijn kroost, vroeg ik mij direct af waarom ik al die tijd de kant en klare repen bij de supermarkt meesleep. Tijd dus om zijn recept uit te proberen. Easy, simpel, superlekker en een extra wekelijkse klus voor de luchboxes van 2012...
Omdat ik niet helemaal cold-turkey 'gezond' wilde gaan deze eerste week van grauw januari, besloot ik om er ook nog wat stukjes chocola aan toe te voegen als oppepper.

Excuus van de week: gezond het nieuwe jaar beginnen
Recept: home-made Muesli Bars


350g havermout
30g geraspte kokos
50g geschaafde amandelen
45g tarwekiemen
30g sesamzaad
35g zonnebloempitten
55g gedroogde abrikozen, in stukjes (of cranberry’s)
185ml honing
55g bruine suiker
125ml plantaardige olie

1. Verwarm de oven voor op 130º (120º hetelucht). Bekleed een bakblik (35 x 25 cm) met bakpapier.
2. Voeg de havermout, kokos, amandelen, tarwekiemen, sesamzaad, zonnebloempitten en abrikozen in een kom.
3. Voeg de honing, suiker en olie in een kleine pan en zet op een laag vuur. Roer tot de suiker is opgelost. Laat het mengsel iets afkoelen en giet het over de ingrediënten in de kom.
4. Mix alles goed door elkaar (doe het zoals Bill: lekker met je handen en met een big smile van oor tot oor).
5. Stort het mengsel in het bakblik en druk het stevig aan.
6. Bak de muesli in ongeveer 50 minuten goudbruin.
7. Laat het geheel iets afkoelen en snijd het in stukken. Bewaar in een luchtdichte doos, ieder stuk omwikkeld door een stuk bakpapier.


De droge ingrediënten in een kom.




Mega Muesli Bar - net uit de oven.




Chopped-up.





Mijn gezonde start...



gaf blijkbaar inspiratie?




Muesli bars in papier.




Onder een stolp, zodat we ze kunnen bewaren?